lördag 5 februari 2011

ATT FLYTTA IN I SITT KLASSRUM

Häromdagen var det en av skolans pedagoger som kom med en kommentar som fick mig att tänka till ordentligt. Sånt gillar jag. Det är tillfredsställande att bli lite omskakad och nytänkt.

- Jag har inte riktigt lyckats med att flytta in i mitt klassrum i år, sa han.

Jag blev nyfiken och ställde en rad följdfrågor och fick på så sätt reda på hur han tänkte. Det blev en bra dialog som gjorde att jag på eftermiddagen gick runt i skolans samtliga klassrum när alla elever och all personal lämnat skolan och begivit sig hemåt. Ensam spatserade jag igenom skolan under stor tystnad. Jag gjorde en rond. Endast akvariets pump hördes. Det är faktiskt väldigt tyst på en skola klockan sju på kvällen.

Under min promenad blev det allt tydligare ju längre jag gick. I de klassrum där pedagogen/pedagogerna valt att " flytta in " fanns en hemkänsla. Där fanns lite intressanta detaljer att beskåda. Annorlunda tavlor, trevliga gardiner, en kandelaber, dukar på borden och prydnadsföremål. Någon hade gjort sig ett tydligt besvär att tänka till och satsa lite extra. Kanske tagit med lite prylar hemifrån eller köpt in lite material någonstans ifrån. Allt i en anda av att göra det mysigt för sig själv och framförallt eleverna.
I dessa klassrum fanns en atmosfär som andades hemtrevlighet. Och tänkte jag efter en aning så andas  dessa lokaler en god trivsel även dagtid. Ett klassrums design sätter onekligen sin prägel på den verksamhet som bedrivs.

Vi har generellt mycket trevliga klassrum på Fridaskolan. Lite kul utformade salar och inte bara fyrkanter. Trevliga färger på väggarna och färgglada gardiner. På väggarna finns en massa elevalster. Det är välstädat och en god miljö för lärande, men kanske borde vi satsa en aning mer på detaljer och den där sista finishen som sätter pricken över i:et. För detta faktum krävs lite personlig talang och känsla. Plus en vilja att faktiskt göra det där lilla extra. Ibland har man tur och får lite föräldrahjälp eller elevhjälp på vägen.

Var det märks allra mest att någon flyttat in i sitt klassrum? Hos treorna!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar