tisdag 15 februari 2011

ATT ÄLSKA ETT FOTBOLLSLAG






Kanske lite patetiskt. Vågar jag verkligen berätta? Är jag pinsam? Bära eller brista - jag berättar.
Tottenham Hotspur Football Club är mitt favoritlag. Ja, mer än så faktiskt. Vid 48 års ålder är min kärlek till detta lag större än någonsin.

När jag som fullständig sportnörd börjar tröttna lite på hockeyelitseriens 55 slentrianomgångar, på alla världscuptävlingar i utförsåkning och på penningstinna tennisturneringar världen över - då växer sig tvärtom intresset för den engelska fotbollen lavinartat.

Tack vare att jag sedan sex år har skaffat mig tillgång till TV kanaler som visar alla engelska ligamatcher har jag ånyo förälskat mig i dennna fotbollskonstform. Jag säger ånyo eftersom jag är uppväxt med engelska Tipsextra. Jag missade ogärna Lars - Gunnar Björklunds rapporterande från leriga 70 tals matcher. Avbröt till och med landhockeymatcherna uppe vid " Radhusena " i Skoftebyn för att hinna hem till 16.00 och avspark.
Visserligen hände det att jag somnade i soffan en bit in i första halvlek ( har ni testat hur konstigt gott det är att somna framför en fotbollsmatch ), men mitt intresse för den engelska fotbollen satte sig i kapillärerna.

Kanske var det att jag var en minst sagt medioker fotbollslirare själv som gjorde att jag insåg at här gäller det att bli bäst på att istället veta allt om fotboll. Jag samlade fotbollsbilder och kunde alla spelarna i alla lag. Min kompis Stefan höll på Stoke, pappa på Wolverhampton, storebrorsan Håkan var Manchester United fan och jag hade till och med en polare som gillade Crystal Palace av någon outgrundlig anledning.
Själv hade jag fastnat för Tottenham. Varför vet jag inte riktigt. Tror att det berodde på att jag någonstans i sexårsåldern tyckte att det var fräckt att uttala namnet Tottenham och så var jag fast. Så kan det faktiskt slumpa sig.


Tottenham Hotspur F.C. (även kända som Tottenham och Spurs), är en fotbollsklubb från Tottenham i norra London, England som spelar i Premier League, den högsta divisionen i engelsk fotboll.
Klubben var den första på 1900-talet att vinna "The Double", det vill säga att vinna den högsta serien i England och FA-cupen samma år, 1961.

Tottenham var också det första laget från Storbritannien som tog hem en stor Europeisk cuptitel, Cupvinnarcupen 1963. 1972 vann Tottenham, som första lag, UEFA-cupen. 1983 blev Tottenham den första klubben i världen som introducerades på börsen.

Sedan 1950-talets början har Tottenhams ledstjärna och tradition varit att inte bara spela fotboll, utan att spela en underhållande och offensiv fotboll. Denna inställning reflekteras även i klubbens motto Audere est Facere (Att våga är att göra).

Klubbens emblem består av en Tupp stående på en fotboll. Klubben har haft en långvarig rivalitet med andra londonklubben Arsenal FC, samt Chelsea FC. Derbyt med Arsenal är känd som The North London Derby.

Spursprofiler genom åren:
Med åren har kärleken till klubben vuxit sig stark. Till och med så stark att jag själv är lite förvånad. Jag följer varje match, kollar hemsidan varje dag för att kolla efter nyheter och har järnkoll på alla rykten om klubben. Har även varit på White Hart Lane och suttit med gåshud och tårar i ögonen matchen igenom.

Jag är till och med så nördig att matchtröjan åker på framför TV apparaten ibland. Berätta det inte för någon...

Just nu upplever vi ( klubben ) en framgångsvåg vi inte varit i närheten av under decennier. Vi ligger fyra i ligan och skall idag slå ut Milan i åttondelsfinalen av Champions League. Lillebror från de sunkiga kvarteren i norra London har blivit att räkna med.
Bäva månde storlagen Chelsea, Arsenal och Man U!!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar