måndag 13 december 2010

NÅGRA PEDAGOGISKA FÖREBILDER

Funderade några ögonblick kring vilka fantastiska pedagoger som påverkat mig starkt i positiv bemärkelse. Jag tror ju att man alltid påverkas av de människor man möter och pratar med. Man tar intryck, ser, lyssnar, känner in och gör det man upplevt till sina egna tankar och gärningar. Här nedan listar jag några förebilder genom åren som jag är synnerligen imponerad av. De har på skilda sätt format mig och mina tankar som pedagog och ledare.
# Johann Amos Comenius - författare som på 1600 talet skrev tegelstenen " Didacta Magna ". Han var tidigt ute - riktigt tidigt och långt fram.
# Enar Karlsson - min mellanstadielärare på Skoftebyskolan. Som han ställde upp för oss elever. Minns alla de eftermiddgar vi lirade volleyboll med honom efter skoltid. Han lärde mig att man kan vara kompis och fortfarande ha respekt när det behövdes.
# Elly Karlsson - uppehållsrumsföreståndare på Pettersbergsskolan. Hon fanns alltid där för oss elever och gjorde rasterna lite roligare. Så trevlig och snäll. Alla elever kommer ihåg henne.
# Åke Öhrn - min historielärare på Polhemsgymnasiet. Oerhört kunnig och fick mig intresserad och stark i historieämnet.
Johann Amos Comenius
# Ulf Jonasson - handledare under min långpraktik på lärarhögskolan i Karlstad. Mycket engagerad i sina elever och med en stor portion av humor i klasrummet.
# Anitha Lindahl - utan henne hade jag inte blivit skolledare. Hon trodde på mig i ett skede där jag inte hade lika höga tankar om mig själv. Anita var min chef på Åsaka skola.
# Ingrid Frendberg - specialpedagog på Sylteskolan. Har elevens behov i sitt absoluta fokus och med en stark känsla och empati för de som av olika anledningar hade det lite jobbigt.
# Lilian Svanström - nuvarande kollega och anställd på Fridaskolan i Trollhättan. Hon var den förste jag ringde till när jag blivit anställd som rektor på Fridaskolan. Henne skall jag ha - som de säger i Ferdinandfilmen. Snart pensionär, men mest nyfiken på att lära nytt av alla på hela skolan. Alltid lika entusiastisk och med en vilja att alltid bidra och prestera varje dag.
# Kaj Pollak - författare och systemteoretiker av yppersta klass. Har lärt mig att man alltid kan välja väg i livet - i alla situationer. Lite av en husgud i vårt hem. Läser nästan varje dag ett litet stycke i någon av hans böcker.
# Helene Johansson - rektorskollega i många år. Snacka om att alltid försöka se möjligheter, att aldrig lägga skuldbörda i andras knän. Hon får andra att växa. Av henne har jag lärt mig mycket.
# Sist, men inte minst min pappa Lars Kamp som är en förebild i livet i mångt och mycket. En ytterst social man med miljoner av historier och samtalsämnen att bjuda på. Var NO - lärare till sin pension. Humor i klassrummet var hans grej

Jag har naturligtvis fler förebilder, men de ovanstående har liksom etsat sig fast lite extra. tack ska ni ha!!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar