onsdag 27 april 2011

UNDERBARA TANDGLUGGAR

De är så stolta. De vill så gärna visa upp hur lösa tänderna är och det är stort när det sker. Att tappa en tand är ingen barnlek. Det är en viktig händelse och skall uppmärksammas som en sådan. Själv försöker jag komma undan denna typ av anatomiska vernissage. Barnen gillar att visa upp de extremt lösa tänderna inringade av en liten blodstrimma. Men, jag tittar snabbt bort och ryser till. Lösa tänder ger mig rysningar.
Jag fattar att de är stolta, men antagligen påminner mig denna tandlossning av det framtida egna tappet av tänder vid den ofrånkomliga ålderdomen. Jag gratulerar självklart den eleven som visat upp sin trofé och ger rikliga komplimanger. Sen försvinner jag snabbt till andra domäner för att slippa se mer av den lösa vita emaljen.
Jag kommer självklart ihåg de egna tappade tänderna och de små lådor som mamma lade gaddarna i. Ofta var det någon typ av guldsmedsask som fick vara den sista lådan att vila i för tanden. Där låg den under natten och förvandlades konstigt nog till en slant på morgonen. Fattade aldrig hur det där gick till när jag var liten.
 Kolla in denna underbara tandglugg från Axel i förskoleklassen!!! En riktigt gó kille!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar