tisdag 17 maj 2011

TUFFT ATT VARA FÖRÄLDER I MAJ

Stressen kulminerar i maj

I maj kulminerar aktiviteterna på förskola och skola – inte bara för barn och personal.  Helene Öberg, f d ordförande för Makalösa föräldrar, vill att skolan ska större hänsyn till föräldrarnas arbetstid.

Under en fyraveckorsperiod maj-juni förra året skulle Helene Öberg, då generalsekreterare för Sveriges Makalösa Föräldrar, ha behövt vara borta från sitt jobb 31 timmar för att delta i olika aktiviteter på sina två barns förskola och skola. Det var utvecklingssamtal, två gånger stängt för planeringsdag, avslutning med vattenfest, öppet hus med talangjakt, tidig fritidsstängning, inskolningsbesök och skolavslutning…
– I de 31 timmarna har jag inte räknat med sådant som bakning, ordna matsäck och maskeradkläder och så vidare, eftersom det inte direkt påverkar arbetstiden.

Själv har hon ett ganska flexibelt arbetsliv, men många har överhuvudtaget ingen möjlighet att ta ledigt och t ex ta igen jobb senare, påpekar hon.
Förra året skrev hon ett inlägg på debattsajten Newsmill om kraven på föräldranärvaro i skolan. Det blev livlig debatt, många kände igen sig, andra tyckte att hon inte förstod att barn kräver engagemang.
– Jag är jättegärna mycket med mina barn, men när jag inte är det vill jag vara på jobbet. Jag tror att det är just det som stöter vissa, att jag som kvinna prioriterar arbetslivet. Man kritiserar det mer än om jag skulle vilja gå på fest oftare.

Till saken hör också att föräldrarnas semester inte matchar barnens skollov i antal veckor, påpekar hon. Sommarfritids och sommardagis ska finnas, men periodvis med annan personal, andra barn och i andra lokaler.

Hur löser då de ensamstående medlemmarna i Makalösa kraven på närvaro och önskemålen om engagemang?
– En ganska stor del löser det inte. Man pratar mycket om hur det känns att vara den som inte kommer. Andra löser det genom att ta hjälp av mor- och farföräldrar. Många jobbar deltid, trots det ekonomiska avbräcket och trots att de kanske måste bo trångt.

Hans Lundgren
Reporter/webbredaktör
08-442 46 21, hans.lundgren@duochjobbet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar