torsdag 19 maj 2011

DAGS ATT HÖJA LÄRARLÖNERNA!

Jenny har ett av Sveriges viktigaste jobb – det vet alla utom arbetsgivarna

Läraren Jenny Wibrell, 37, har ett av Sveriges absolut viktigaste jobb.
Tillsammans med 90 000 kollegor bär hon det tunga ansvaret att utbilda landets framtid.
För det får hon efter 12 års arbete och högskoleexamen, 26 050 kronor i månaden.
Under sex veckor har vi granskat den svenska skolan. Ett av huvudspåren i jakten på Världens bästa skola är lärarlönerna.

Samma nivå

Aftonbladets granskning visar:
  • Svenska lärare är underbetalda internationellt. Sverige har rasat till 24:e plats av 32 jämförda länder.
  • I slutet av 1960-talet låg lönerna för riksdagsledamöterna och lärarna på samma nivå. Nu tjänar riksdagsledamoten 56 000 kronor – nästan dubbelt så mycket som en grundskolelärare.
  • Lärarna har haft sämst löneutveckling i kommunerna mellan 1995 och 2010.
  • Den usla löneutvecklingen har lett till att antalet sökande på lärarutbildningarna har rasat. Bara i år har antalet som sökt lärarutbildningar i första hand minskat med 14 procent.
  • Dessutom visar en undersökning att om minskningen av antalet förstahandssökande fortsätter i samma takt som de senaste 25 åren, kommer den sista studenten som vill bli lärare att söka in till utbildningen inför vårterminen 2028.
  • Lärare är inte längre ett drömyrke – bara tre av tio unga är i dag intresserade av att jobba i skolan.
  • Fyra av tio lärare har under det senaste året övervägt att byta yrke.

”Jag älskar mitt jobb”

Lärarnas förlorade status är en av de viktiga anledningarna att vi inte längre har världens bästa skola.
Frågan är: vill vi ha det så?
I dag ger 100 lärare sitt svar.
En av dem är grundskoleläraren Jenny Wibrell, 37, från Enköping, en av de 90 000 som bär det tunga ansvaret att utbilda landets framtid.
– Jag älskar mitt jobb och jag ångrar mig inte. Men det känns väldigt märkligt när personer i 20-års åldern utan utbildning går om mig i lön direkt. Nu hoppas jag att vi går ut i strejk.
Mattias Sandberg 
www.aftonbladet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar