fredag 18 mars 2011

GOD MAT LOCKAR TILL LÄRANDE

God mat lockar till lärande En lunch är inte bara en lunch














Att maten har stor betydelse för att eleverna ska tillgodogöra sig den kunskap som vi vill ge dem och att de ska orka hänga med en hel skoldag med allt vad det innebär, det vet vi. Det är också ett naturligt tillfälle där barn och vuxna möts över en bit mat tillsammans. Därför lägger vi stor vikt vid att hela tiden utveckla vår måltidsverksamhet.

Det är viktigt för oss att ha egna tillagningskök eftersom vi då kan övervaka kvalitén på maten och råvarorna själva och eleverna får alltid nylagad mat. Varje skola har ett eget kök där vi lagar mat till skolans elever och till barnen på förskolorna. Varje dag serveras 1900 portioner fördelat på våra skolor.

Trenden går mot hemlagat och närproducerat. Sedan länge jobbar vi med att få bort hel- och halvfabrikat, vi lagar så mycket vi kan själva. Vi gör till exempel alltid vårt potatismos på riktig potatis, inget pulvermos här inte!

Vår vackra salladsbuffé lockar eleverna till att fylla sina tallrikar med både rotfrukter, baljväxter och färggranna grönsaker fullproppade med vitaminer. När det är soppa på menyn så bakas det för fullt. Varje kök har ett eget bakrum och där bakar vi så mycket vi bara hinner. Det doftar så gott av nybakat bröd!

Matrådet på skolan spelar en viktig rolll. Där testas alla nya maträtter innan de kommer med på menyn. Matrådet påverkar också matsedelns samman- sättning eftersom vi går igenom matsedeln tillsammans vecka för vecka. Matrådet träffas 2 till 3 gånger per termin och varje årskurs är representerad.

Skolköket är inte en isolerad ö på skolan, utan deltar aktivt i skolarbetet. Det visar sig till exempel genom att vi gör temaveckor tillsammans med eleverna, ofta med utgångspunkt från något områdesarbete som pågår på skolan. Ett exempel på det är den europeiska matveckan som vi hade vecka 39 för att uppmärksamma den europeiska språkdagen den 26 september.

Ta gärna kontakt med mig för att göra maten ännu mer till en del av hela
skoldagen!
/ Agneta Wallander, kostekonom på Fridaskolorna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar