onsdag 26 januari 2011

VAD KOMMER JAG FRAMFÖRALLT IHÅG FRÅN MIN EGEN SKOLGÅNG SÅ HÄR TRETTIO ÅR EFTERÅT

Satt och filosoferade en dag kring vad jag kommer ihåg av mina egna år i plugget. Jag startade i Hagfors uppe i Värmland, men flyttade till Trollhättan innan år 4.  

# Vi läste "Fader Vår" varje morgon i år 4 på Skoftebyskolan - fast jag mimade under ett helt år.
# Vi lirade skolgårdsfotboll varje rast på asfaltsyta med söndertrasade jeansknän som daglig följdverkning
# Jag älskade blindkartor i geografin
# Oändliga glosor att lära sig i språken - dock sällan öva på att prata på lektionerna
# Hemska plinten att ta sig över
# Dansa tryckare på skoldiscot - fast tjejer var lite läskiga, men spännande
# Bästa sexan och bästa nian i volleyboll vanns komfortabelt
# Tuffa attityder i Pettersbergsskolans långa korridorer - här gällde det att smälta in
# Mycket kränkningar i plugget
# Man fick under inga omständigheter slänga mat - det fanns till och med en bambatant som vaktade över oss
# Alla skulle göra skärbrädor
# Massor av prov
# Vi gjorde knallgas i kemin
# Mycket katederundervisning där lärarnas röst lade beslag på den mesta av lektionstiden
# Det gick åt mycket tavelkrita
# Lärarrummet ( jo - det hette så ) låg avsides och var lite á la Fort Knox
# Rektorn var någon man helst inte ville träffa eftersom han var förknippad med att man skulle få kritik. Han satt på ett ointagligt kontor med ljusknappar utanför den robusta ekdörren och hade ofta respektabla dubbelförnamn.
# Äckliga toaletter
# Roliga timmarna var ofta rätt kuliga
# Att durch - fur - ohne - um styr ackusativ i tyskan. Vilken extrem nytta jag haft av detta faktum!
# Man var rädd för de äldre klasserna
# 40 minuters lektioner dagarna i ända
# Kvartssamtal med föräldrarna där jag inte ens fanns med
# Bra kamratskap
# Kaos när det kom en vikarie och många inställda lektioner

Fast jag klarade mig rätt bra°

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar