fredag 21 januari 2011

BLIR DU LÖNSAM LILLE VÄN?

Peter Tillberg, född 7 juni 1946 i Hammarby, är en svensk målare, tecknare, scenograf och skulptör.
Peter Tillberg har utbildat sig på Grundskolan för konstnärlig utbildning i Stockholm 1963 och vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1964-69. Han blev först känd på 1970.talet för sina målningar i fotorealistisk stil. Ett av hans mest kända konstverk från denna tid är Blir du lönsam, lille vän? (1971-72), en målning av fjärdeklassare i ett klassrum i Korsavadskolan,Simrishamn.
Peter Tillberg är bosatt i Mas Blanc des Alpilles i Frankrike. Han är ledamot av Konstakademien sedan 1990.

Denna tavla har fascinerat mig ända sedan min egen skoltid. Den känns utmanande och som ett inlägg i 70 talets socialpolitiska debatt - dock lika aktuell idag. Vad är det vi vill att eleverna ska bli? Är det lönsamheten som framförallt skall prioriteras? Nja, knappast om jag får tänka högt och det får jag ju i min egen blogg. Är det inte fritänkande framtida samhällsmedborgare vi skall sträva efter? Ett uppväxande släkte som har framtiden framför sig med en oändligt mängd möjligheter. Obrutna marker, osedda områden, otänkta tankar! Inte som en spelmarker att stoppa in i brukspatrons fabrik. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar