tisdag 30 november 2010

ATT SKYPA ÄR FANTASTISKT

Skype

Från Wikipedia

Skype
Utvecklare Skype


Senaste utgåva 5.0.0.152 (14 oktober 2010)
Operativsystem multiplattform
Typ IP-telefoni
Licens Freeware
Webbplats Skype.com
En Skype-telefon.
Skype är ett företag verksamt inom området Internetbaserad kommunikation, främst IP-telefoni. Företaget grundades 2003 av svenske entreprenören Niklas Zennström och dansken Janus Friis, vilka tidigare gjort sig kända för fildelningsprogrammet Kazaa. I september 2005 köpte amerikanska Ebay upp Skype för minst 19 miljarder kronor - köpeskillingen kan beroende på företagets ekonomiska utveckling de kommande åren uppgå till 31 miljarder kronor. Detta gjorde Niklas Zennström till en av Sveriges rikaste män.
Den 1 september 2009 bekräftade Ebay att de sålt 65 procent av Skype för 1,9 miljarder dollar till Silver Lake Partners, Ventures, Marc Andreessens investeringsfond, Andreessen Horowitz samt till en kanadensisk pensionsfond.

Skype uppger dessa siffror över antalet användare:
  • Den 18 maj 2005 var mer än 3 miljoner Skype-användare online samtidigt.
  • Den 19 oktober 2005 passerades 4 miljoner samtidiga användare online vilket innebar att antalet stigit med 3 miljoner på 364 dagar (den magiska gränsen 1 miljon passerades 20 oktober 2004). Omräknat motsvarar detta mer än 8 000 nya användare per dag. Notera då att genomförda marknadsföringsinsatser ekonomiskt sett bör kunna betraktas som obefintliga.
  • Den 8 november 2006 passerades 8 miljoner samtidiga användare.
  • Den 29 januari 2007 passerades 9 miljoner samtidiga användare.
  • Den 2 juni 2008 var mer än 11 miljoner Skype-användare online samtidigt.
  • Den 18 september 2008 var mer än 12,5 miljoner Skype-användare online samtidigt.
  • Den 17 januari 2010 var mer än 20 miljoner Skype-användare online samtidigt.
  • Den 19 april 2010 var mer än 22 miljoner Skype användare online samtidigt
  • Den 9 november 2010 var mer än 26 miljoner Skype användare online samtidigt

Visst den tekniska utvecklingen sker med rasande takt. Jag vet...hänger med riktigt bra faktiskt. Men, vad gäller Skype är jag totalt och hopplöst förälskad. Helt förlorad i armarna på denna fantastiska produkt. Och som alltid så är gratis gott. Har svårt att förstå hur det kan vara helt gratis att kommunicera per bild och ljud över nätet. Men, jag är tacksam och fortsätter att prata med släkt och vänner över hela världen.

Jag minns när jag själv tågluffade för fullt på 80 talet. Kontakten med mina föräldrar skedde med hjälp av vykort från Grekland som tog minst 10 dagar att komma fram till brevlåddan i Skoftebyn. Någon enstaka gång drog jag till med en charmoffensiv och ringde från en telefonkiosk långt nere i södra Portugal. Jag kunde riktigt höra hur mamma Ulla andades ut när hon fick klart för sig att jag levde, var frisk och dessutom hade lite pengar kvar i magväskan. Vi lade snabbt på luren, eftersom samtalen var dyra och min tågluffarbudget snävt tilltagen.

Tänk att vara förälder på den tiden. Att inte ha en chans att kommunicera på andra vis än fast telefoni eller vykort. Visst måste det vara lättare idag. Jo, jag vet att farorna kanske blivit fler. Att våldet ökat och att man läser i tidningarna om så många hemska intermezzon. Men, nu finns bloggar, mail, Resedagboken, sms och inte minst just Skype.

Jag har en grabb som för tillfället är i Australien. Att skypa har blivit mitt nya favoritverb. Det värmer gott i föräldrahjärtat att se honom och flickvännen i bild och höra att de mår bra. Han guidar mig runt per dator i deras nya lya, visar utsikten från balkongen och riktar kameran mot sängen som helt otroligt nog är bäddad. 

Att skypa ger också så många fler nyanser av de som kommunicerar med varandra. Kroppspråket är en ovärderlig informationskälla. Och återigen....det är gratis!! Helt otroligt!!

Och nu till skoltanken i skypandet. Men, jag behöver väl knappt förklara vad jag tänker. Om en elev har en dator med Skypefunktion så öppnas världen. Du behöver inte längre undra om barnen i San Fransisco är rädda för jordbävningar - du kopplar bara upp dig och skypar med en jämnårig elev och frågar. Du kan genomföra intervjuer med en klass i Colombia. Språket övas med bästa möjliga potential. Man kan redovisa för varandra. Skapa nya kontakter. Höra om varandras vardag. Se hur man bor. Kolla vad man äter. Med mera, med mera. Din fantasi är enda stoppet.

Att skypa är fantastiskt lärorikt och framförallt gratis!!

Skaffa dig ett konto omedelbart!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar