fredag 19 november 2010

MINA TIO ROLIGASTE REKTORSSYSSLOR

Det finns självklart en hel del utmaningar med att vara skolledare. Fast det mesta är kul. Främst tack vare fantastisk personal, trevliga föräldrar och framförallt goá elever. Livet blir bra mycket lättare med dessa tre positiva faktorer.
Eftersom jag ofta påpekar att jag med stolthet tillhör " Kaj Kindvall generationen " så kommer här nedan min tio-i-topp lista vad gäller roliga saker som händer i rektorsjobbet. Håll till godo!
1. Ge elever positiv feedback på bra insatser - skrytskvallra
2. Ringa berömsamtal hem till föräldrar - få möjlighet att förstärka det som är bra
3. Vara med att bidra till skolutveckling
4. Få andra att växa genom att ta ansvar
5. Gå runt på skolan och prata med elever, föräldrar och personal - här får man ovärderlig info inför det fortsatta arbetet
6. Skriva månadsbrev där vi berättar om övergripande positiva händelser kring skolan
7. Ha lektionspass - aldrig släppa klassrumstaget
8. Involvera/inkludera elever i allt som de kan vara med och ha åsikter om eller faktiskt göra själva - varför ska vuxna göra det som elever faktiskt fixar på ett utvecklande vis?
9. Att alltid vara synlig och finnas mitt i verksamheten - vi har faktiskt ingen rektorsexpedition ( ni kommer väl ihåg den robusta ekdörren med lysdioderna som kungjorde ledig - upptagen - ej inne ).
10. Att gå ronden - varje vecka - strukturerat gå runt på skolan och inandas atmosfär, tendenser och mäta trivsel
Bubblare - att stå på entrétrappen vid alla terminsstarter och hälsa alla välkomna till skolan - allt enligt devisen att det skall vara lika kul att börja skolan som att fira lov.

Nästa inlägg kommer att handla om när jag går Ronden varje vecka!
KAMP 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar