söndag 10 juli 2011

SVENSKA ELEVER ÄR BÄTTRE PÅ ATT LÄSA PÅ NÄTET ÄN ATT LÄSA BÖCKER

Måttliga datoranvändare bäst på att läsa på nätet

Elever som använder datorn måttligt är bättre på att läsa och navigera på nätet än de som spenderar mycket tid framför datorn. Det visar en unik OECD-studie som svenska 15-åringar deltagit i. Undersökningen visar också att svenska elever presterar över genomsnittet och är bättre på att läsa digitalt än traditionellt.

Det är första gången det görs en internationell studie som belyser hur elever klarar av att söka, läsa, förstå och värdera information på nätet. 19 länder, varav 16 OECD-länder, deltar. De svenska eleverna läser bra digitalt men Sverige tillhör inte de bästa länderna. Fyra länder - Sydkorea, Australien, Nya Zeeland och Japan - når bättre resultat. Sverige presterar på samma nivå som Island, Irland och Belgien men bättre än till exempel våra grannländer Norge och Danmark.

Mycket datortid - sämre resultat

Det är de måttliga datoranvändarna som är de bästa digitala läsarna. Det gäller oavsett om datorn används för nöje eller skolarbete, i hemmet eller i skolan. Mönstret består även om man väger in elevernas familjebakgrund eller kön - de måttliga användarna presterar bäst.
- Tillgången till datorer och Internet är mycket bra i Sverige men det handlar också om vad datorn används till. Det måste bli mindre ensamarbete och mer lärarstöd även när eleverna jobbar framför datorn. Här har skolan en viktig roll, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Datorn ingen genväg

Det som skiljer digital från traditionell läsning är främst att digital läsning kräver att man kan värdera information och navigera på nätet. Men båda typerna av läsning kräver grundläggande förmågor som att känna igen ord och förstå och tolka texter. Studien visar på ett tydligt samband: De elever som läser bra traditionellt läser också bra digitalt.

Bättre på digital läsning

Svenska elever presterar över OECD-genomsnittet i digital läsning. Sverige får 510 poäng medan snittet är 499 poäng. I undersökningen om traditionell läsning som presenterats tidigare presterade svenska elever på OECD-genomsnittet.
- Det är framför allt att pojkarna presterar bättre i det digitala lästestet som lyfter Sveriges resultat. I traditionell läsning når flickor mycket högre resultat än pojkar men här har poängskillnaden nästan halverats, säger Anita Wester, projektledare på Skolverket.

Mer om studien

I Sverige deltog 1921 elever från 179 skolor i studien som är en del av OECD:s undersökning PISA 2009. Testet genomfördes med hjälp av ett datorprogram som simulerar en ”Internetmiljö” för att skapa så lika förutsättningar som möjligt för eleverna i de olika länder där testet genomförs. Den svenska rapporten heter "Eleverna och nätet".

Källa: www.skolverket.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar