lördag 26 januari 2013

MATTEKUL I FÖRSKOLEKLASSEN





Man kan lära sig räkna på många olika sätt. Själv var det ishockeybilder som var det mest tydliga sättet som gjorde att jag blev intresserad av siffror och bokstäver. Jag kunde ju inte ta reda på vem som var på bilden om jag inte kunde läsa så min motivationsgrad var synnerligen hög. Dessutom ville jag ju vet hur mycket Kjell - Rune Milton i MODO vägde och hur lång Ulf "Lill- Pröjsarn" Nilsson var i förhållande till Dan Labraaten i Leksands lag.
I förskoleklassen finns inga hockeybilder, men väl andra sätt att lära sig. Spel, kardborretavlor, konkret material, möjligheten att sortera saker, hitta mönster, samtala, leka och en rad andra varianter, Kul ska det vara och ett lustfyllt lärande. Man skall liksom bli intresserad av mer. Jag gick in en ort stund i klassen och såg tydligt att det pågick just inlärningssituationer. Flera olika stationer med valmöjligheter och olika svårighetsgrader. Kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar