söndag 21 augusti 2011

TAL TILL PERSONALEN PÅ VÅR KICK OFF 110819

VI ÄR VARANDRAS ARBETSMILJÖ


Hur du agerar påverkar mig
Hur du säger påverkar mig
Till och med hur du tänker ger mig vibrationer

Om du ringer mig när jag varit sjuk i tre dagar blir jag lite friskare
Om du säger att jag skrivit ett bra veckobrev så skriver jag ett ännu bättre nästa vecka
Om du frågar mig hur jag mår om jag ser lite hängig ut en morgon så kanske jag blir lite piggare
Om du säger till mig att det där kan jag hjälpa dig med så får du mina tjänster nästa gång du behöver hjälp
Om du säger något gött på ett föräldramöte som vi har tillsammans så kommer jag att klappa dig på axeln efteråt och berätta att det där sa du bra
Om du berättar för mig att jag bemöter elever på ett trevligt sätt så får jag ännu mer energi att göra goda mänskliga möten
Om jag lägger en chokladbit i ditt skåp så blir du glatt överraskad
Om jag bejakar dina idéer så får du självförtroende
Om du lyssnar intresserat när jag tänker högt så vågar jag säga vad jag tänker
Om du sätter dig bredvid mig på fikarasten så skapar vi en begynnande relation
Om jag tröstar dig när du är nere så blir dagen lite lite lättare
Om du är engagerad så blir jag det också
Om jag skrattar mycket så blir du gladare
Om du ringer mig för att droppa en god idé så blir jag inspirerad
Om du vill pröva något nytt så får jag också mer mod
Om jag skickar ett sms och ber om ursäkt för det där jag lite ogenomtänkt vräkte ur mig så kommer vårt samarbete bli stabilare
Om vi vågar så vågar jag
Om du vill vara med om en bra konferens så bidra
Om du vill ha en bra chef - gör henne kompetent
Om du vill ha en proffsig medarbetare - ge honom förutsättningar att bli just det
Om du drar iväg ett mail till mig med några tankar om veckan så blir jag engagerad
Om du säger att jag tar ett stort ansvar så sträcker jag på mig
Om du väljer vänliga ord när du pratar med mig så blir stämningen bättre
Om du ger mig goda råd så tar jag till mig dessa
Om du får beröm av en förälder så blir jag också glad för din skull

För det är så på en arbetsplats att vi liksom sitter ihop. Som ett pussel liksom. Där den ena biten inte får ett sammanhang eller en plats utan att den andra biten också finns där.
Om du gör mig bra så blir jag bra och jag i min tur gör dig bra.
Då blir vi bra. Ensam är jag chanslös i  det långa loppet.
Det är aldrig jag - det är alltid vi. I medgång och motgång.

Välkomna tillbaka från semestern. Särskilt ni som är nyanställda.
Hoppas att ni har en trevlig kväll. Vi försöker att du skall ha det. Och du har ansvar för att vi andra har det bra.

Nu börjar vi läsåret 11/12. Ett SMART läsår!




Skrivet efter inspiration av Pias Sundhages sommarprogram och en hel dos av systemteori

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar