torsdag 3 april 2014

ANSTRÄNGNING - EN EGENSKAP SOM ÄR PÅ VÄG ATT TYNA BORT

Jag är just nu inne i en period där ordet ansträngning snurrar intensivt inne i skallen. Kan det vara ett av många svar på Pisadebaclet? 
Jag tycker mig nämligen se att en för stor andel elever inte i tillräckligt stor utsträckning just anstränger sig. För att lyckas behövs nämligen ansträngning, lite hårt arbete och några droppar svett. Självklart adderat med en rad förmågor. Få elever har den talang som gör att de kan glida igenom och trots ringa ansträngning erhålla höga betyg. Det där är en myt. För att nå höga kunskapskrav krävs just ansträngning och det börjar bli en förmåga som färre och färre elever tar fram. 
Kanske börjar jag bli lite till åren kommen och ser saker från ett annat håll, men på denna punkt är jag tämligen säker på min sak. 
Svenska elever behöver anstränga sig mer för att lyckas.

SUBSTANTIV
att anstränga sig
Utan ansträngning kommer du inte någonstans.

SYNONYMER:
hårt arbete, ihärdigt bemödandebemödandesträvanmödasatsning

Verb[redigera]

Böjningar avanstränga AktivPassiv
Infinitivansträngaansträngas
Presensansträngeransträngs
Preteritumansträngdeansträngdes
Supinumansträngtansträngts
Imperativansträng
Particip
Presensansträngande,ansträngandes
Perfektansträngd
anstränga
  1. (reflexivt) använda en stor del av sin mentala eller fysiska kapacitet; försöka komma på en lösning på ett icke-trivialt (svårt) problem /på så sätt att det åtminstone känns lite besvärande
    Du måste anstränga dig om du vill klara tentan.
    Han ansträngde sig ju inte ens under träningen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar