tisdag 17 april 2012

FÖTTERNA PÅ BORDET

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhc68Y8w3d6WBZJkcTJMgGC9F-1yiAkNRi2NITiq9e10fZ5rUGClf_hyphenhyphenUCqssfpe4eUEmbZ5XbQb8tjWm-ZxRUW-c4oVRpDqp1vqr0aI6pp_7_IItklZ5W0n1AF_AfCL0WpVv4rC1_r0R4n/s1600/IMG_0349.JPG 

Regler och normer förändras kontinuerligt. Omvärldens förändringstakt påverkar självklart skolan som i sin tur måste tänka annorlunda. Det går inte att bara kopiera föregående generations regelverk och uppfostringsmetoder. Detta vare sig i hemmen eller i skolan. Det gäller att välja sina strider i alla lägen och då får man ibland tänka streetsmart och fundera på vilka regler man skall hålla kvar vid. Varje regel kräver ju en efterföljd och för många regler gör att man måste vara " domare " hela tiden. Jag tror mer på att man ideligen kommunicerar moral och etik genom ideliga dialoger. Elever ställer alltid upp på värdegrundstankar om de nu bara får vara med och tänka själva.

Det finns dock en regel som jag tycker att vi skall hålla kvar vid. Kalla mig gärna gammaldags eller säg att det känns ålderdomligt, men jag står fast vid min åsikt. Fötter på bord hör inte hemma på en skola eller en arbetsplats. Särskilt inte skor på bordet. De nya generationerna verkar tycka att det är helt okey att slänga upp fossingarna för att koppla av eller chilla lite.

I skolan tillrättavisar jag alltid elever som lagt upp sina fötter på bordet. Jag har själv blivit upplärt och uppfostrad på detta sätt. Fötter på bord skickar ut negativa signaler  och det ser ohyfsat ut. Jag kommer att kämpa för denna regel!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar