tisdag 12 juli 2011

VÄRDEGRUNDEN BYGGER ARBETSPLATSEN SKOLAN

Värdegrund - oklarhet eller självklarhet?







Värdegrund - att vi alla är lika mycket värda. Tanken skagenomsyra förskolans och skolans aktiviteter, från fysiklektionen, till rasten och i leken. Men hur arbetar man med ett begrepp som känns både abstrakt och självklart på samma gång?
- Ytterst handlar förskolans och skolans värdegrund om att lägga grunden för ett samhälle, där vi respekterar varandra och låter olika synpunkter komma fram, säger Peter Östlund, projektledare för Skolverkets arbete med värdegrund.
Det är inte svårt att hålla med Peter Östlund när han förklarar grundtanken bakom värdegrundsbegreppet. Självklart är alla människor lika mycket värda och förtjänta att lyssnas på. Det är heller inte svårt att hålla med om att dessa tankar ska genomströmma allt i förskola och skola.Trots det kan värdegrundsbegreppet upplevas som lite diffust. Peter Östlund menar att det är just för att värdegrundens byggstenar är så självklara som begreppet blir lite luddigt i kanterna.
- Det finns inget i värdegrundsbegreppet som känns anstötligt eller väcker starka åsikter hos en själv och det man tar för givet är inget man problematiserar och ifrågasätter, säger Peter Östlund.
Han menar att det är först när en fråga problematiseras som vi verkligen måste fundera över vad vi lägger i värdegrundsbegreppet.

Värdegrund i praktiken

En händelse där värdegrundsbegreppet var i fokus var den debatt som blossade upp våren innan riksdagsvalet 2010. Frågan gällde om skolan kunde neka vissa partier att informera om sin politik i skolans lokaler.
- Många skolor ville stänga dörren för de partier som förmedlar antidemokratiska åsikter eftersom det inte samspelar med de värden som skolan ska förmedla. Samtidigt ska skolan lyssna på och respektera oliktänkande, säger Peter Östlund.
Han menar att exemplet illustrerar hurkomplext begreppet kan vara i skolan och hur viktigt det därför är att normer och värden ständigt diskuteras.
- Värdegrunden är framskriven i våra styrdokument, i lagar och förordningar. Men hur den tas om hand i skolan är något som måste omprövas och diskuteras hela tiden, säger Peter Östlund.

Diskussioner och samtal

I ett stödmaterial som Skolverket arbetar med ges flera exempel på hur förskolor och skolor kan arbeta med värdegrundsfrågor. Bland exemplen återges olika samtalsmetoder och värderingsövningar om normer, inflytande och allas lika värde.
- Barn och elever behöver få delta i samtal där olika argument uppmuntras och där läraren tar ansvar för att alla kan komma till tals. Alla växer av att få känna sig klok tillsammans med andra, bli tagen på allvar och lyssnad på, säger Erica Jonvallen, projektledare på Skolverket för stödmaterialet.
Diskussionerna om vilka värden skolan ska förmedla måste dock börja i lärarrummet.
- Det finns en fara i att man flyttar fokus från sig själv som lärare och skolan som verksamhet till hur eleverna beter sig gentemot varandra, säger Erica Jonvallen.
Hon menar att blicken ska vara riktad mot vad verksamheten i sig signalerar, eftersom det är skolan som verksamhet som ska ha sin utgångspunkt i de grundläggande värderingarna.
- Barn är jättekänsliga för hur vuxna behandlar varandra sinsemellan, säger Erica Jonvallen.

Uppmärksamma normer

Så vad är det som är så normalt med det normala? Frågan ställs i ytterligare ett stödmaterial, nolltolerans mot diskriminering och kränkande behandling, som Skolverket arbetar med. Frågan är viktig att ställa sig när det handlar om kränkningar och diskriminering, eftersom det är den som anses avvikande som ofta blir utsatt för kränkningar. Erica Jonvallen menar att ett viktigt steg i att synliggöra vad det är vi anser vara normalt och inte är att uppmärksamma normer både i personal-, elev- och barngruppen.
- Det är lätt att bli blind för vad miljön ger för signaler och vilka traditioner och vanor som sitter i väggarna. Normkritiska övningar synliggör vilka normer som är de rådande men också vilka normer och värderingar man själv bär på, säger Erica Jonvallen.

Text: Auri Andersson
Bild: Thomas Henriksson
Källa: www.skolvarlden.se

Värdegrund i skolan

Värdegrunden regleras i författningar på olika nivåer för förskola och skola, nämligen i: lagar (som beslutas av riksdagen), förordningar (som beslutas
av regeringen) och föreskrifter (som beslutas av Skolverket). På Skolverkets webbplats kan du läsa mer om: Demokrati i skolan, allas lika värde, jämställdhet, miljö för lärande och utveckling, kränkningar och diskriminering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar