Förskolans viktiga uppdrag
14 juni, 2011
Skolinspektionen kom idag med en kvalitetsgranskning som påtalar att förskolans pedagogiska uppdrag ibland hamnar i skymundan och att rädslan för betygsliknande omdömen kan leda till bristande dokumentation.Många gånger behöver förskolan bli bättre på att följa varje barns utveckling och lärande så att det kan bilda underlag för att förbättra verksamheten. I grunden är det också positiva ändringar som gjorts i förskolans läroplan för att stärka det pedagogiska uppdraget.
Samtidigt bör man vara försiktig med att dra alltför långtgående slutaster av en granskning som bara omfattar 16 av de drygt 20 000 förskolor som finns i Sverige idag. Till saken hör också att revideringarna i förskolans läroplan är förhållandevis nya, samt att förskolan blir en egen skolform först när den nya skollagen träder ikraft den 1 juli i år. Effekterna av reformerna blir sannolikt större på sikt.
Skolinspektionen konstaterar också att det ibland finns en ovilja att dokumentera barnens lärande av rädsla för att detta ska ses som något betygsliknande.
För att förstå den kritiken bör man vara medveten om förskolans historia och det faktum att staten under de senaste 15 åren mycket framgångsrikt motarbetat de kommuner som försökt att dokumentera barnens lärande i syfte att stärka förskolans pedagogiska uppdrag och därmed förbättra verksamheten.
Den tidigare motståndet mot att dokumentera och utvärdera enskilda förskolebarn har naturligtvis bidragit till den osäkerhet som Skolinspektionen nu beskriver. Att staten sent omsider har förstått betydelsen av att följa upp varje förskolebarns förmågor och kunnande är därför välkommet.
Vår förhoppning är också att staten framöver blir mer välkomnande till lokala lösningar och initiativ när det gäller formerna för det systematiska kvalitetsarbetet i förskolan.
Per-Arne Andersson är chef för avdelningen för lärande och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar