Skolan måste bli bättre på sex
Nyamko Sabuni: Sexualundervisningen har aldrig riktigt funkat bra
10 miljoner kronor öronmärks i höst till fortbildning av lärare.
Orsak: Lärarna är inte tillräckligt bra på att tala om sex.
– Det behövs lärare som kan tala om sex- och samlevnad på ett naturligt sätt. Jag minns min sexualundervisning som en pinsam tid, säger Nyamko Sabuni (FP), jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister.
Orsak: Lärarna är inte tillräckligt bra på att tala om sex.
– Det behövs lärare som kan tala om sex- och samlevnad på ett naturligt sätt. Jag minns min sexualundervisning som en pinsam tid, säger Nyamko Sabuni (FP), jämställdhetsminister och biträdande utbildningsminister.
I höst möts eleverna på högstadiet och gymnasiet av en ny sex- och samlevnadsundervisning.
Glöm våndan på biologilektionen. Nu ska elever och lärare prata sex även på lektionerna för historia, religion och samhällskunskap.
Regeringen satsar 10 miljoner kronor på att fortbilda lärare och ämnesintegrerar undervisningen.
Tidigare har sexundervisningen varit alldeles för snäv.
– Sex- och samlevnadsundervisningen har ingått i läroplanen så många år, men har aldrig funkat riktigt bra, säger Nyamko Sabuni (FP).
– Lärarna för inte samtal på ett bra sätt. Jag minns min sexualundervisning som en pinsam tid och jag tror inte att någon lärde sig något speciellt. Jag vill inte ge något konkret exempel men det var pinsamt för väldigt många, säger Nyamko Sabuni.
Varför var det pinsamt?
– Det var det för alla i klassen. Jag har aldrig träffat någon med positiv erfarenhet av sexualundervisningen. Den sker inte naturligt och det räcker inte med tre-fyra timmar på biologin för att få en viktig värdegrund.
Men alla lärare, från förskola till vuxenutbildning, har möjlighet att gå fortbildningen i sex- och samlevnad.
– För yngre årskurser ska lärarna finnas där med kunskap och redskap om någon vill prata om detta. Vi måste bli bättre på att bemöta de behov som finns, säger Nyamko Sabuni.
Som det är nu är det inte tryggt för eleverna att föra samtal med lärare och eleverna har ingen respekt för varandras sexuella integritet, menar ministern.
– Det skapar oro och ohälsa i skolan. Vi måste kunna tala om för eleverna att alla barn och ungdomar har rätt till sin sexualitet och göra det när de vill. Vi måste visa respekt till varandra i språkbruk och i hur vi lever och samverkar. Det som hände i Bjästa då en flicka blev våldtagen får inte hända. Flickor har rätt till sin kropp och att backa när det inte känns rätt, säger Nyamko Sabuni.
Glöm våndan på biologilektionen. Nu ska elever och lärare prata sex även på lektionerna för historia, religion och samhällskunskap.
Regeringen satsar 10 miljoner kronor på att fortbilda lärare och ämnesintegrerar undervisningen.
Tidigare har sexundervisningen varit alldeles för snäv.
– Sex- och samlevnadsundervisningen har ingått i läroplanen så många år, men har aldrig funkat riktigt bra, säger Nyamko Sabuni (FP).
Pinsamt med sex
Hon menar att lärarna inte har tillräckligt bra utbildning i ämnet. Och det avspeglas på lektionerna, även på hennes tid under uppväxten i västerort.– Lärarna för inte samtal på ett bra sätt. Jag minns min sexualundervisning som en pinsam tid och jag tror inte att någon lärde sig något speciellt. Jag vill inte ge något konkret exempel men det var pinsamt för väldigt många, säger Nyamko Sabuni.
Varför var det pinsamt?
– Det var det för alla i klassen. Jag har aldrig träffat någon med positiv erfarenhet av sexualundervisningen. Den sker inte naturligt och det räcker inte med tre-fyra timmar på biologin för att få en viktig värdegrund.
Prata sex även på förskolan
Undervisningen ska även i den nya läroplanen ges som tidigare på högstadiet och gymnasiet.Men alla lärare, från förskola till vuxenutbildning, har möjlighet att gå fortbildningen i sex- och samlevnad.
– För yngre årskurser ska lärarna finnas där med kunskap och redskap om någon vill prata om detta. Vi måste bli bättre på att bemöta de behov som finns, säger Nyamko Sabuni.
Som det är nu är det inte tryggt för eleverna att föra samtal med lärare och eleverna har ingen respekt för varandras sexuella integritet, menar ministern.
– Det skapar oro och ohälsa i skolan. Vi måste kunna tala om för eleverna att alla barn och ungdomar har rätt till sin sexualitet och göra det när de vill. Vi måste visa respekt till varandra i språkbruk och i hur vi lever och samverkar. Det som hände i Bjästa då en flicka blev våldtagen får inte hända. Flickor har rätt till sin kropp och att backa när det inte känns rätt, säger Nyamko Sabuni.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar