Knappt en av tio är män på förskoleutbildningen
Ekot har tidigare i dag rapporterat om att det råder brist på män i förskolan och frågan är när det kommer att förändras. För bland de antagna till den nya förskoleutbildningen som just nu startar på landets lärosäten är inte ens en av tio antagna studenter män.
I en sal på Stockholms universitet sitter 150 blivande studenter i den nya förskollärarutbildningen. 11 av dem är män.
Antagningsiffrorna i Stockholm stämmer ganska bra med hur situationen ser ut i ett riksgenomsnitt på landets lärosäten, runt 8 procent av de antagna till den nya förskollärarutbildningen är män, enligt de siffror som finns inrapporterade till verket för högskoleservice.
Jonas Rydholm och Ariel Padilla är studenter på förskollärarutbildningen.
– För min del känner jag att det är min grej, det behövs manliga förebilder.
– Jag har alltid tyckt om att jobba med barn och jag hoppas att vi kan göra skillnad, vi nya blivande förskollärare.
Är det ett aktivt val för dig?
– Absolut.
Könsfördelningen på utbildningen är ojämn. Men vad kan och ska högskolorna göra åt det?
Anders Gustavsson är vice rektor på Stockholms universitet och ansvarar för förskollärarutbildningen.
– När det gäller information och annonsering gäller det att hela tiden tänka på att vi ska vända oss till män och även locka män. I undervisningen ser man till att till exempel ge en lite tryggare miljö så att man inte behöver stå till svars för att man är kille.
Thomas Furusten på högskoleverket gjorde 2009 en utredning om könsfördelningen i läraryrket på uppdrag av regeringen. I den presenteras ett åtgärdspaket på saker högskolor kan göra men Furusten konstaterar också att lärosätena knappast kan ta ensamt ansvar för att förändra situationen.
– Vi måste påverka läraryrkets status. Det här är ju traditionella genusstrukturer som gör att det ser ut som det gör. Vi har manliga och kvinnliga yrkesområden. Det handlar om saker som måste göras som ligger utanför utbildningsväsendet.
Källa: www.sr.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar