torsdag 11 augusti 2011

VIKTEN AV ATT BLI SEDD

"Att bli sedd är viktigt för liten och stor"

Nästan alla har en chef eller är chef själv. Men hur ska då en bra chef vara? Det har Ola Berggren funderat på i 15 år. I måndags blev han själv chef för 3
Ola Berggren hejar på delar av sin nya personal, Malin Eskilsson 
och praktikant Jennifer Ocisnik.
Ola Berggren hejar på delar av sin nya personal

Fakta

Ola Berggren

Ålder: 51 år
Familj: Hustrun Anette och sönerna Filip, 21 år och Ludvig, 18 år
Aktuell: Precis tillträtt nyinrättad tjänst som personalchef för Winn-koncernen med 330 anställda på nio hotell
Utbildning: Utbildad beteendevetare, en fil kand i USA
Arbeten: Dagisföreståndare, Länsförsäkringar, personalchef på IT-företag i Stockholm, konsult i eget bolag sedan 1997, rektor på Prolympia, hotelldirektör på Högbo brukshotell
Böcker: ”Stå inte i vägen för din egen förmåga”, ”Ledarskap på sandlådenivå” (Nominerad till årets ledarbok), ”Titta jag kan”, ”Ledarskapets framgångsringar”, ”Ledarskapets scenarier”, ”Om konsten att vara kompis”, ”Om konsten att leda”. Skriver nu på en åttonde bok.
Läser just nu: Robin Sharmas bok ”Munken som sålde sin Ferrari” och Micael Dahléns ”Nextopia”.
Tittar på: Nu kommer det att bli mycket OS, speciellt ishockey (världens bästa sport).
Okänd talang: Tog sånglektioner när jag var ung. Sjunger ibland hemma.
Bästa egenskap: Positiv, omtänksam och målinriktad.
Sämsta egenskap: Kan vara otålig. Ingen hantverkare.
Beundrar mest: Min fru och mina barn. Annars så blir det alla de som engagerar sig i barn som har det svårt.
Det ångrar jag: Att jag inte behållit kontakten med professor Richard Andersen, USA. En fantastisk lärare och underbar människa.
Favoritlag: Brynäs.
Vi träffar beteendevetaren, författaren och chefen Ola Berggren första dagen på nya jobbet som personalchef för hela Winn-koncernen. Han har inte riktigt kommit till rätta än men känner en nyfikenhet inför allt det nya.
– Vi har en tes och det är att sträva efter att bli Sveriges bästa arbets­givare. Kanske är vi det om fem-sex år, säger Ola och får det att låta som fullständigt rimligt och naturligt.
Mer konkret ska han hålla i utbildningsskola för personalen och skriva en bok om koncernens personalpolicy tillsammans med koncernchefen Anders Junger. Personalen på hotellen kommer att få tycka till under skrivandets gång. Ola ska dessutom coacha hotellcheferna inför svåra samtal.
Vi slår oss ned i röda mjuka soffor vid lobbyn för att prata chefsskap. Det visar sig att Ola gör skillnad på chef och ledare.
– Chef är en position medan ledare är en relation. Alla kan bli chef men att bli ledare förtjänar man. Ledarskap är att vägvisa, inte peta i detaljer. Man blir inte en bra ledare genom att läsa böcker och gå på kurser. Men med vilja, träning och att lyssna kan man bli det.
Ola har skrivit sju böcker i ämnet ledarskap och han säger att han lever mycket som han lär.
– Jag har gjort mycket, mött många, tränat på att vara ledare, har stor erfarenhet och är nyfiken så jag hoppas jag är en bra ledare.
Ola har förberett sig och plockar fram en lapp ur kavajfickan. Han delar upp ledarskapet i sex punkter.

1. Älska människor
– Det är svårt att vara en bra ledare om man inte har passion och lidelse. I en stor koncern är det lättare att gömma sig bakom ett skrivbord men då blir man heller ingen bra ledare. Sätter man ramar som handlar om att tjäna pengar blir företaget anorektiskt.
Ola tycker det är viktigt att vara synlig. När han själv var rektor på Prolympia var han både rektor och kurator. Varje morgon hade han möte med personalen vilket var nytt på skolan. Varje morgon stod han också och välkomnade varje barn.
– Efter ett år kunde jag namnen på alla. Att bli sedd är viktigt för liten och stor.
På en skola blir det bråk ibland och Ola upptäckte att barnen lätt kunde hantera de vuxnas ilska.
– Men det lugna samtalet och att få kärlek var de inte vana att möta. De var inte vana vid att bli lyssnade på. Ju mer du ger desto mer får du tillbaka. Men det är svårt att ge positiv feedback om man inte fått det själv.

2. Tända mer på relationer än ekvationer.
– Bekräfta människor så blir de lojala och presterar bättre och blir mindre sjukskrivna.
Ola berättar att han läst för några år sedan att var sjätte arbetsför människa i Sverige mådde dåligt.
– Det kostar. I sjukfrånvaro och sjuknärvaro, alltså att folk inte trivs. Den som trivs kommer med idéer vilket ger pengar.
I dagens läge kan ekvationen leda till avsked av personal eller andra kännbara indragningar.
– Att skilja folk från sitt jobb är tufft. Prata om det, ge avgångs­vederlag, slussa ut på ett juste sätt. Men kanske tar man bort männi­skor för tidigt. Kanske kan de utbildas i stället.

3. Lyssna.
– Ta tid på dig vid samtalet.
Ola hade en egen variant på utvecklingssamtal under sin tid vid Högbo brukshotell.
– Vi hade gående utvecklingssamtal. Vi gick fyra kilometer axel mot axel.
Två och en halv månad tog det att gå igenom hela personalen och Ola tappade fyra kilo.
– Man får veta mer då än när man träffas öga mot öga. Det är lättare att prata i gympadojor än om jag kommer i kavaj.

4. Trygghet.
Ola säger att han nog var otrygg som yngre men har hittat sig själv.
– Man måste erkänna att man inte kan allt. Förstärk i stället det du är bra på och lita på personalen. Ledarskap är att vägvisa, inte att peta i detaljer.

5. Bekräfta medarbetarna kontinuerligt.
– Se dem, prata med dem, intressera dig för dem. Du ska veta deras intressen, vad frun och barnen heter, inte bara vad de gör på jobbet.
Via utvecklingspromenaderna fick Ola veta mycket om sin personal, inte minst vilken kompetens varje person hade. Han tycker också det är viktigt att känna till personalens arbetsvillkor.

6. Var rak och ärlig
– Gör någon fel – prata med honom/henne. Våga ta diskussionen. Feedbackens enda syfte är att göra bättre. Att ge kritik är känsligt men går att göra på många olika sätt.
Ola tycker att konkreta exempel på förändring är en bra metod.
– Men aldrig såra och kränka.
Ola påpekar också vikten av att kontrollera att medarbetaren förstod och om förändringen är OK för honom eller henne.
Att vara rak och ärlig mot en anställd som missbrukar kan vara mycket svårt.
– Men skiter man i att ta upp det kanske medarbetaren kör ihjäl någon. Kan arbetsgivaren leva med det? Man måste ha på fötter innan­ man tar upp ett missbruksproblem. Kanske behövs det professionell hjälp och företaget måste ha en policy.
En arbetsplats består ju inte bara av chefer så hur ska en bra medarbetare vara?
– Det är lätt att skylla på chefen men man måste fråga sig – vilket ansvar har jag. Man måste kunna bita ihop men också ifrågasätta. En ledare får sällan beröm men får ledaren det blir han eller hon bättre. Samspelet är viktigt. Med bra ledare törs man få beröm men också kritik.

Källa:  www.gd.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar