Fel skolreformer kan försämra läget
Av Jan HylénEn av vår tids främsta skolforskare heter Michael Fullan. Han publicerade i våras en spännande artikel om hur felaktiga skolreformer inte bara gör att utlovade förbättringar uteblir. De kan till och med försämra läget för det land eller den delstat som introducerar dem. Han börjar med att identifiera fyra komponenter som skapar systemförbättringar:
- främja motivationen för både lärare och elever
- engagera både lärare och elever i en fortlöpande utveckling av undervisning och lärande
- uppmuntra kollektivt arbete eller team work
- se till att alla påverkas av förändringarna.
- att förlita sig på inspektioner, tester och ansvarsutkrävande istället för att satsa på utveckling,
- att satsa på individuell utveckling av lärare och skolledare istället för att utveckla gruppen,
- att investera i IT och tro att bara man får datorer i skolan så löser det alla problem,
- att ha lösryckta insatser istället för en samlad strategi där olika delar hänger samman.
Vad gäller det bidrag till bättre utbildning som IT kan ge så sammanfattar ITL Research sin forskning på följande sätt:
“Expanding and deepening student learning is directly related to the content and quality of teaching. Technology can and often does support high quality teaching. However, to strongly impact student learning, technology must be integrated with learning goals and combined with fundamental pedagogical capacity-building. In parallel, teachers and school leaders must be empowered to use this capacity through the modernization and alignment of learning objectives and assessments across all system levels.”
Fler resultat från detta spännande projekt hittar du här. Den bygger på data från 7 länder och har fokus på nya och effektiva undervisningsformer, som bland annat innefattar IT.
Jan Hylén
Källa: Framtidens lärande
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar