onsdag 28 december 2011

FORMATIV OCH SUMMATIV BEDÖMNING



Formativ bedömning är den kontinuerliga bedömningsprocess, minut för minut, timme för timme, där elever får en förståelse för vad som ska läras och olika kvaliteter i lärandet och där läraren genom sin bedömning anpassar (formerar, därav begreppet) undervisningen så att den bättre möter elevernas omedelbara inlärningsbehov.

Forskning har visat att formativ bedömning ökar elevernas lärande. Både i Sverige och internationellt har diskussionen om betyg och bedömning fått en ökad fokusering på bedömningens roll i läroprocessen, elevens delaktighet i bedömningen, dokumentation av lärande och fortlöpande bedömning. Viktiga forskare inom området är bland andra Dylan Wiliam, Paul Black och Royce Sadler. Black och Wiliams teoretiska definition på formativ bedömning är "Practice in a classroom is formative to the extent that evidence about student achievement is elicited, interpreted, and used by teachers, learners, or their peers, to make decisions about the next steps in instruction that are likely to be better, or better founded, than the decisions they would have taken in the absence of the evidence that was elicited."

Summativ bedömning är en form av bedömning som summerar en persons samlade kunskaper vid ett specifikt tillfälle. Den person som bedöms får inte/sällan en återkoppling i form av information som förklarar varför denne har gjort fel alt. kunde göra annorlunda.
Exempel på summativ bedömning: Körkortsprov.

Källa: www.wikipedia.se

http://ulftornberg.blogg.se/images/2008/keramik22_24083031.jpg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar