Skolverket vill ändra kritiserad snittbetygs-modell
Salsa-modellen har kritiserats för att den legitimerar ett sätt att tänka på vissa elevgrupper som problematiska och nu vill Skolverket att göra om hela Salsa-modellen.
Vid Fittjaskolan i Botkyrka beräknas endast 36 procent av eleverna klara godkända betyg i alla ämne.
Rektor Susanna Åhs förstår inte hur man kan ha så låga förväntningar på hennes elever.
- Det är ett hån dels mot eleverna och deras kapacitet och kompetens, dels mot skolpersonalen och dels mot oss i skolledningen; att vi inte har högre förväntningar på oss än så, säger hon.
Enligt Skolverkets beräkningar skulle alltså bara 36 procent av eleverna på Fittjaskolan ha klarat godkända betyg i alla ämnen och det beror på att många av dem har invandrat till Sverige eller har föräldrar som invandrat och har låg utbildningsbakgrund.
I själva verket klarade 63 procent av eleverna godkända betyg år 2010.
Även om Salsa, som skolverkets beräkningsmodell heter, bara är ett teoretiskt mätinstrument sipprar tankesättet ner i skolan och sätter sig i både lärare och elever, enligt rektor Susanna Åhs.
Det finns en risk att Salsa-modellen leder till att man nöjer sig med sämre resultat trots att skolans uppdrag är att se till att alla elever är godkända, menar hon.
- Det har aldrig varit tänkt som en utväg för något misslyckande, säger Staffan Lund, ansvarig för Salsa vid Skolverket.
- Det har bara varit tänkt för att göra jämförelser meningsfulla och jämförbara; då ska man jämföra skolor som ser ungefär likadana ut, säger han
Flera Skolforskare menar att Salsa bidrar till att sänka förväntningarna på vissa elevgrupper och att det i sin tur kan bidra till sämre resultat.
Skolverket vill nu göra om Salsa-modellen för att i stället utgå ifrån faktiska provresultat istället för socialbakgrund. Det nya sättet att mäta kan bli verklighet tidigast 2014.
Fittjaskolans rektor Susanna Åhs hoppas att det ska bli så.
- Jag tycker att man ska utgå från de resultat som skolorna levererar, och höja ribban därifrån, säger hon.
Källa: www.sr.se
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar